top of page

Tai koolisüsteem (?)

Hommik hommik kallid lugejad


Minul on siin Taimaal oldud nüüd kuskil 3 kuud. Emotsioone on olnud igasuguseid, aga hetkel on asjad mõnusasse rutiini vajunud & kõik on ok. Kui tahtmist on võin oma hingeelust mõni teine kord lähemalt rääkida, aga praegu on laval teine teema- kool.

Ma arvan kooli koha pealt on enamus õpilastel enne minekut kõige rohkem küsimärke. YFU kutsub vahetusaastat hariduslikuks programmiks, aga mida see õieti tähendab? Kuidas me peaksime võõrkeelsetest tundidest osa võtma? Minu kogemuses- sa ei võtagi. Aga üks asi korraga. Esimesel nädalal, mil ma Taisse jõudsin, küsis m hostvend, kas mul on erisoove, mis suunaga klassis õppida. Algselt taheti mind paigutada inglise-matemaatika klassi (vist), aga ma ise otsustasin inglise-prantsuse suuna kasuks, kuna ma olen mõlemat keelt õppinud & see andis mulle lootust, et ma saan vähemalt natuke tundidest osa võtta. Tagasi vaadates oli see väga hea otsus. Prantsuse keel on nüüd põhimõtteliselt ainus tund, kus ma kaasa töötan. Meil on nädalas 8 prantsuse keele tundi, kuiggi väga paljud neist kipuvad ära jääma. Samuti on meil 3 erinevat õpetajat. See on mulle väga veider, kuna need kolm ei järgi ühte õppekava, vaid ajavad igaüks oma jada & kasutavad erinevaid materjale. Vast on asi selles, et mul on Eestis väga hea õpetaja, aga see ei tundu mulle nagu eriti hea süsteem. Ainsad õpilased, kes tundides midagi aru saavad on need, kes pärast kooli ekstra tundides käivad.

See on väga tavaline fenomen muideks. Väiksemas kohas nagu Chiang Rai vahest veidi vähem, aga Bangkokis näiteks käivad kõik õpilased lisatundides. Njah ma olen päris aus, minu meelest see koolisüsteem siin ei tee eriti head tööd. Õpilased tulevad alati kooli väsinult, paljud magavad koolis tundide ajal või "vahetundides". Tundide ajal on enamus õpilasi telefonis või tahvelarvutis & ei tee tunnitööd absoluutselt kaasa. Õpetajad ise puuduvad väga paljudest tundidest ette teatamata või asendusteta, väga harva on päevi, kus mõni tund ära ei jää. Samuti on väga tavaline anda õpilastele online tööd google classroomis ja siis terve tund lihtsalt sõna lausumata passida. Kindlasti on erandeid & häid õetajaid, aga ka nemad annavad õpilastele tohutult kaua aega, et väga lihtsaid asju lõptada & tööd kontrollitakse ainult individuaalselt, mingit klassile vastamist ma pole näinud.

OK aga võtaks äkki ühe tüüpilise koolipäeva kronoloogiliselt läbi. Ma ärkan kell 6.30, panen selga koolivormi- esmasp. spordiriided (kuigi kehalist kasvatust pole viimased poolteist (?) kuud toimunud), teisip-neljap tavaline valge särk, must seelik & reedel traditsiooniline Põhja-Tai riietus. Söön hommikust & sõidan ema, noorema venna & nõbuga kooli. Sõit võtab tavaliselt circa 20min, aga Tai liiklusega sa kunagi ei tea. Minu kool on esimene peatus & ma jõuan väravate juurde kell 7.30-45. Väravaid läbides tervitatakse õpetajaid & kõik õpilased peavad kaamerate juures oma näo skännima. Need lähevad digitaalsesse kohalolu nimekirja, mis aitavad õpetajatel kohalolu kontrollida. Mina seda õnneks tegema ei pea, ma olen klassinimekirjas viimane & kedagi eriti ei huvita kus ma olen või mida ma teen.

Seejärel lähen ma klassi, et oma kott maha panna. 7.45 hakkab mängima kooli laul & kogu koolil on 5-10min, et koguneda spordiväljaku ümber, peamaja ette rivistusele. Rivistusel heisatakse hümni saatel Tai lipp, esmaspäeviti ka kooli lipud. Seejärel loetakse budistlik palve ning vahest mängitakse kuninga auks mingit laulu. Kui koolil on mingeid uudiseid, manitsussõnu või autasusid, palutakse kogu koolil maha istuda ja neid kuulata. (pildil)

Õpilaste arvamuses on see kogu asi räigelt tüütu & vahest, nad lihtsalt jäävad selle ajaks klassi, aga kui sa seda teed on suur risk, et keegi tuleb & teeb sinust pilti, et su õpetajale saata. Nii palju kui mina aru saan, ei tule sellest suurt pahandust, aga see on väga ebamugav. Näide- ühel päeval mu kõht räigelt valutas & ma istusin kogunemise ajal põhimõtteliselt pisarates põrandal. Siis mingid tüübid tulid sisse ja selle asemel, et küsida, kas mul on kõik korras, nad lihtsalt toppisid mulle kaamera näkku... ei olnud meeldiv kogemus.

Olenevalt sellest kas istumine toimub või mitte, lõpeb kogunemine umbes 8.00-8.15

Tunnid ise algavad 8.30. Tunniplaani järgi kestavad tunnid 50min & vahetunde pole. On õpetaja asi õpilased varem lahti lasta, aga isegi siis järgmisesse tundi jäädakse alati "hiljaks". Mitte, et sellel suurt tähtsust oleks, õpetajad on kohalolu suhtes väga lõdvad. Mida mina siis tundides teen? Loen põhiliselt. Joonistan palju. Kirjutan oma märkmikusse. Vahetusõpilasena sa pead oskama leida viise kuidas oma aega raisata. Nüüd võiks ju arvata, et prantsuse-inglise suunas saan ma vähemalt inglise keeles palju kaasa teha? Meil on 2 erinevat õpetajat & mõlemad õpetavad teemasid, mis on minu tasemest madalamal. Üks neist õpetab tai keeles, teine on algselt pärit Kanadast & on pool maailma läbi käinud. Välismaalastest õpetajaid on palju, mis on üllatav sellise väikse provintsi nagu CR kohta. Aga jah, ma teen teise õpetaja ülesandeid, kuigi need ei anna mulle väga midagi. Prantsuse keeles on meil üks noor õpetaja, kes teeb minu jaoks tunnid inglise keeles & on üldse mu lemmik inimene siin koolis. Ma olen temaga ainult paar korda pikemalt rääkinud, aga ma tunnen, et kõik need vestlused on olnud poole sisukamad, kui ükskõik mis ma oma klassikaaslastega pidanud olen.

Lõunasöök on kell 11.50-12.40. Mul pole sööklast eriti head pilti, aga see töötab põhimõtteliselt nagu Food Court. Igal õpilasel on oma QR kood, millele saab raha laadida. Sööklas on umbes 17 putkat, mis müüvad erinevaid toite. Kuna ma olen vegan, on mu valikud veidi limiteeritud, aga sellest pole midagi. Putkadest 4, 14 & 16 on võimalik saada erinevaid nuudlisuppe & number 7st saab riisi mingi köögiviljamöksiga. Mu lemmik on khao soi nuudlid, need on kookose-karri supis & peale saab krõbedaid nuudleid, aga kahjuks selle putka järjekorrad on tohutult pikad. Üks toidukord maksab 20 või 30 bahti. 1€=kuskil 35 bahti.

Tai õpilased ostavad iga päev pärast söömist jäätist, mis on ka suht odav. JA NAD OSTAVAD IGA PÄEV UUE PUDELI VETT KUIGI MEIL ON TASUTA KRAANID, KUST SAAB KÜLMA JOOGIVETT?? Müsteerium. Ok, veel suvalisi fakte

Enne klassi sisenemist tuleb jalanõud ära võtta. See pilt on reedest, kus võid panna jalga mis ise tahad, aga enamus päevadel on kõigil täpselt ühesugused mustad kingad & on tõeline peavalu enda omad üles leida. Sa pead mingi loomingulise lahenduse leidma, kuidas oma kingad paigutada, mina näiteks panen ühe kinga tagurpidi.

See on meie klass. Neid lauakesi liigutatakse iga jumala päev, ainus aeg millal nad loogilises mustris on on tähtsate tööde või eksamite ajal. Iga päeva lõpus peavad õpilased põranda pühkima, klaasukse puhastama & prügi välja viima. Siin põrandal ka väga tihti magatakse, tekid ja padjad vahest ilmuvad, aga mitte alati.

Enamus õpilasi sõidavad ise motikatega kooli, jumal teab kas pooltel neist load on. Tihti korjatakse ka sõbrad oma motikatele, 3-4 õpilast ühe rolleri peal on suht tavaline. AINUS ühistransport mis siin on on kaubikud, mille kindlate naabruskondade vanemad kinni maksavad, et nende lapsi vedada. Mina pean pärast igat koolipäeva poolteist tundi ootama, et mu ema mind peale võtaks & siis veel poolteist tundi autos konutama enne kui ma viimaks koju jõuan.

See pilt on mulle lihtsalt jube humoorikas, tüüp mängib kontrolleriga mobla mängu lol.


Olgu, see on kõik, mis mul hetkel kooliga seoses pähe tuleb. Kui teil on küsimusi te teate kust mind leida:D Ilusat kooliaega kõigile, ma loodan, et see on produktiivsem kui minu oma.


Nägudeni!


bottom of page